Najlepszy sposób na pokonywanie uprzedzeń

 

Od pięciu lat II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Łomży uczestniczy w programie spotkań młodzieży polskiej i izraelskiej pod nazwą „Bliżej siebie”. 30 marca 2012 roku uczniowie Gvanim High School wraz z opiekunami zawitali ponownie w progach zaprzyjaźnionej polskiej szkoły.

Program „Bliżej siebie” realizowany jest pod patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Ministerstwa Edukacji, Kultury i Sportu Izraela, Instytutu Yad Vashem oraz Instytutu Polskiego w Tel Avivie i polega na przyjmowaniu w progi danej szkoły grupy młodzieży izraelskiej, która w podróży po Polsce oprócz miejsc związanych z zagładą Żydów pragnie także spotkać się ze swoimi rówieśnikami z Polski.

W tegorocznym spotkaniu wzięło udział 60 uczniów z Izraela i 70 łomżyńskich licealistów. Spotkanie rozpoczęło się powitaniem gości przez dyrektora II LO, Józefa Przybylskiego. W swoim przemówieniu nawiązał do obchodów Roku Janusza Korczaka i podkreślił rolę tej postaci w łączeniu poprzez wspólną historię dwóch narodów – polskiego i żydowskiego. Po części oficjalnej uczniowie przeszli do sal lekcyjnych, gdzie w atmosferze wspólnej zabawy i otwartości, mieli okazję porozmawiać ze sobą. Warsztaty integracyjne, prowadzone przez nauczycieli języka angielskiego, okazały się najlepszym sposobem na pokonywanie wszelkich uprzedzeń istniejących między dwoma narodami. Następnie polscy uczniowie uczyli swoich izraelskich przyjaciół dumnego i uroczystego tańca Polaków – poloneza. Korowody, pląsy i typowe dla poloneza figury tak przypadły do gustu młodym Izraelczykom, że poprosili o bis.

Wizytę w polskiej szkole zakończył wyjazd do Tykocina i pobliskiego Łopuchowa. Młodzież polska zwiedziła synagogę w Tykocinie oraz zabytkowe centrum miasteczka, a potem udała się do Łopuchowa, gdzie wraz z młodzieżą izraelską uczciła pamięć pomordowanych tam Żydów z Tykocina. 

Kolejna wizyta młodych Żydów z Izraela była zdaniem koordynatora z ramienia II LO, Leszka Szczepary, ważną lekcją nauki tolerancji i szacunku  między narodami, a dla nauczycieli obu stron wyzwaniem do podjęcia dalszych wysiłków wychowawczych i dydaktycznych nad formą tych spotkań.

J.K.K.